fbpx

Digitaal ondertekenen koopovereenkomst


Veilig digitaal ondertekenen

Van der Ven Makelaardij gaat over op digitale ondertekening van koopovereenkomsten

Naar tevredenheid van koper en verkopers heeft de eerste digitale ondertekening van de koopovereenkomst van de Tweede Reitse Dreef 134 te ‘s-Hertogenbosch plaatsgevonden op 30 januari 2018.

 

 

Waar voorheen kopers en verkopers drie versies van een koopovereenkomst volledig moesten ondertekenen, kan nu worden volstaan met één digitale handtekening. Hierdoor wordt het ondertekenproces van een koopovereenkomst sterk vereenvoudigd en is daarmee bijzonder klantvriendelijk en efficiënt.

Het is niet de eerste keer dat een koopakte digitaal wordt ondertekend. In Nederland was dat in april 2012 voor het eerst.


Hoe gaat het in zijn werk?

Hoe gaat het ondertekenen in zijn werk? De makelaar zet het document klaar in zijn omgeving en verstuurt het document naar de ondertekenaar. De koper en verkoper ontvangen per e-mail het betreffende document, waarna de ondertekenaars het document kunnen doorlezen en ondertekenen zodra het akkoord is bevonden.

Ondertekenen gebeurt net als bijvoorbeeld een IDEAL-betaling. Men maakt gebruik van de inlogmiddelen van de bank, zoals een TAN-code, random reader, digipas of identifier. Net als bij Internetbankieren wordt men omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van de bank. De ondertekenaar voert zijn gebruikersnaam en code in en daarmee zet men de handtekening.

 


Is het veilig?

iDIN is gebaseerd op Internetbankieren en gebruikt dezelfde beveiligingstechnieken en is daarmee net zo veilig als Internetbankieren.

Een consument kan iDIN gebruiken als de bank (genaamd de ‘Issuer’) de klant (de ondertekenaar) de mogelijkheid aanbiedt om met iDIN te identificeren.

Via de website van Idin (www.idin.nl) treft men een overzicht van de iDIN Issuer Licentiehouders, dus m.a.w. de deelnemende banken (thans zijn dat: ABN Amro, ING, Rabobank, Triodos Bank, SNS, ASN Bank en Regiobank – mei 2017).


Rechtsgeldig?

De gekwalificeerde digitale of elektronische handtekening is gelijkgesteld aan de handgeschreven of natte handtekening. Deze heeft dan ook dezelfde juridische waarde. De gekwalificeerde elektronische handtekening wordt gezet met een gekwalificeerd persoonsgebonden PKI certificaat. Dit certificaat garandeert in de hoogste mate de identiteit van de ondertekenaar.

Deze digitale handtekening is vereist voor documenten met grote rechtsgevolgen, zoals bijvoorbeeld notariële akten, hypotheekakten, verzekeringspolissen en arbeidsovereenkomsten. En dus ook voor koopovereenkomsten.

De Nederlandse wet kent overigens 3 soorten digitale handtekeningen:

  1. De gekwalificeerde digitale handtekening
  2. De geavanceerde digitale handtekening
  3. De gewone digitale handtekening

Digitaal en daardoor ook onpersoonlijk?

Het digitaal ondertekenen betekent niet automatisch dat het proces daarmee ook onpersoonlijk is geworden. Integendeel, de koopakte wordt door ons nog steeds toegelicht en dat bij voorkeur thuis bij de verkopers.

Zo ook troffen koper en verkopers elkaar samen bij de nieuw gekochte woning.

Na een toelichting waarbij partijen meekeken op het scherm van de laptop naar de koopakte gingen ze over tot ondertekening. Nu niet met een pen en een papieren koopovereenkomst, maar met een mobiele telefoon en laptop werd de eerste koopakte digitaal ondertekend!

Niet alleen voor partijen was het bijzonder, maar ook ook voor mij als makelaar omdat het nieuw is en afwijkt van het bekende.


Bijkomend voordeel

Naast het klantvriendelijke aspect, is een bijkomend voordeel dat het voor de klant en makelaar een tijdsbesparing oplevert. Daarnaast is er een milieuvriendelijk aspect omdat er geen papier meer aan te pas komt.

(Geraadpleegde bronnen: www.idin.nl , www.zynio.nl en www.vastgoedactueel.nl)

Call Now ButtonCONTACT
1
Waarmee kunnen we u van dienst zijn?
Powered by